Trommer

Læreplan for: Trommer
Begynder Mellemniveau Øvet
Fysik Hvordan man holder på trommestikkerne. Balancen på sættet. Hihat i venstre fod

, independence på hele sættet.

Teknik God højre/ venstre teknik. Dobbeltslag, paradidler. March, NARD bogen
Indlæringsform Starter på noder. Bruger gehør/ visuelle hjælpemidler. Imitation/ soloer. Noder/ gehør og optagelser.
Sociale aktiviteter Rytmik, indspilninger og koncerter Rytmik, indspilninger og koncerter Rytmik, indspilninger og koncerter
Rytme/puls/taktarter 4. dele og 8. dele 16. dele og trioler Polyrytmer og skæve taktarter.
Noder/becifring/

tabulatur

Rytme noder fra starten

Becifringer til sammenspil.

Bruger noder til sammenspil. Kvintcirklen og fortegn.
Musikalske begreber

 

Kraftigt/ svagt

Dur og mol

Udvikling af dynamik gennem et helt nummer. Alle dynamiske varianter med de rette betegnelser
Genre Pop, rock Swing, latin (let) Latin (avanceret), fusion, ældre stilarter (big band etc)
Repertoire Se trommebogen Kadaboum Se trommebogen Kadaboum Se trommebogen Kadaboum
Brug af koncentrationsværktøjer

 

Bruger indlæringsmetoder, der kan få eleven til at spille langsomt og sikkert.

“Dybe indåndinger”

Arbejder med koncentration til koncerter. Nervøsitet etc.

Mærk egen puls.

Det samme som de andre.
Læring om optrædelsespraksis
(styring af nervøsitet, performing o.l.)
Se ovenfor Se ovenfor Se ovenfor
Inddragelse af sammenspilslære Undeviser mine elever med henblik på sammenspilssituationen. Mere overskud på eget instrument betyder mere overskud i situationen. Bruger elevernes udgangspunkt til at skabe fundament for egen lyd/ stil.
Brug af forstærket lyd Vi snakker om akustiske trommer versus elektriske trommer. Indspilninger og live lyd. Trommemikrofoner, studier generelt.