Rytmisk klaver

Læreplan for :

Rytmisk klaver.

     
  Begynder Mellemniveau Øvet
Fysik Lære at sidde rigtigt ved klaveret, ret ryg, osv. Arbejde dybere med den korrekte stilling, hvordan lærer man at slappe af, så hele kroppen ikke er spændt. Påmindelser om rigtig positur, og rettelse af evt. “skavanker”. Afslapning i skuldre, hænder og fingre selvom man spiller teknisk svære ting.
Teknik Få vist den rigtige håndstilling, og dermed også fingrenes placering på tangenterne. Ved hjælp af skalaspil arbejde med på hvilken måde fysikken kan hjælpe med at spille sværere passager. Oversætning/

undersætning etc.

Forskellige fingersætninger, alt efter hvilke skalaer man spiller, fingersætninger ved længere løb, fingersætninger ved akkordbrydninger.
Indlæringsform Gehør kombineret med nodelæsning. Nodelæsning, stadig kombineret med gehør – med nodelæsningen som en mere vægtig part. Nodelæsning, også prima vista.

Gehør, evt. lytte nummer eller melodilinje af.

Sociale aktiviteter Evt. klavertema-dag, hvor jeg samler alle mine elever, og vi “nørder” på tværs af niveauer. Evt. klavertema-dag, hvor jeg samler alle mine elever, og vi “nørder” på tværs af niveauer. Evt. klavertema-dag, hvor jeg samler alle mine elever, og vi “nørder” på tværs af niveauer.
Rytme/puls/taktarter Begrebet puls introduceres som en vigtig grundsten i musikken. 4/4, evt 3/4 Rytmebegrebet udvides med forskellige underdelinger, som skal gøre eleven mere sikker rytmisk – “swinge bedre”. Fortsat arbejde med underdelinger i musikken, skæve taktarter introduceres.
Noder/becifring/

tabulatur

Simple noder i C-dur introduceres med det samme, sammen med gehørs-spil. C-durs-øvelser med simpel rytme og melodi. Noder i flere tonearter, med 2-3 faste fortegn. Becifring introduceres, 3-klangs-akkorder, dur/mol. 4-stemmig nodesats indlæres, noder med udvidede becifringer læres at kende, sange i alle tonearter.
Musikalske begreber

?

Begreber som bas og diskant, op/ned kommer hurtigt ind. Dernæst taler vi dynamik. Vi taler mere dynamik og begynder at kigge på klang. Fortolkning. Fortolknings-delen kommer til at fylde meget – klang, dynamik, anslag. Der arbejdes med det personlige præg.
Genre Der startes med simple viser/melodier, men ret hurtigt inddrages eleven i materialevalg for den fortsatte læring. Det kan typisk være rock og pop. Stadig mest rock og pop, evt. blues, som bliver udvidet med becifringer. Rock, pop, blues og jazz.
Repertoire C-durs-øvelser lavet af mig selv, “En sød melodi”, “Oh, When the saints”, “Over the Rainbow”, “Morning has broken” “Hallelujah”, “Morning has Broken”, “Simple Blues”, “Tears in Heaven”, “Skyfall”, “More Human”. “Blues/Boogie”, “No one’s gonna love you”, “Isnt she lovely”, “The A-team”, “Autumn Leaves”, “Misty Dawn”, “Misty”.
Brug af koncentrations-værktøjer

 

Evt. vejrtrækningsøvelser, for at få fokus igen. Hvis nødvendigt: meditation, åndedrætsøverlser. Hvis nødvendigt: meditation, åndedrætsøverlser.
Læring om optrædelsespraksis Samtale om, hvad det vil sige at optræde, elevens evt. angst, og hvad man kan gøre for at føle sig “ovenpå” under en koncert. Samtale om, hvad det vil sige at optræde, elevens evt. angst, og hvad man kan gøre for at føle sig “ovenpå” under en koncert. Samtaler med eleven inden og efter koncerter i løbet af året. Selvtillid, ro og glæde vil være nøgleord.
Inddragelse af sammenspilslære Lydeksempler på klaveret i forskellige sammenhænge, sammenspil på to klaverer – lærer og elev imellem. Samme som på begynder-niveau, men her evt. med inddragelse af en anden elev på et andet instrument, men på samme niveau. Vil opfordre til at deltage på skolens sammenspilshold. Timer med en anden elev på samme niveau, som spiller et andet instrument. Deltagelse i skolens sammenspilshold. Snak om signaler i musikken, hvordan man spiller sammen og laver fælles energi.
Brug af forstærket lyd Ikke aktuelt på dette niveau. Vi taler om el-klaverer, og hvordan man får en ok lyd ud af dem. Evt. lidt om andre elektriske tangentinstrumenter, eks. Rhodes, Wurlitzer. Opfordrer til at eleven prøver andre lyde end klaverets, vi taler effekter og andre nørdede ting.