Læreplan for :
Rytmisk klaver. |
|||
Begynder | Mellemniveau | Øvet | |
Fysik | Lære at sidde rigtigt ved klaveret, ret ryg, osv. | Arbejde dybere med den korrekte stilling, hvordan lærer man at slappe af, så hele kroppen ikke er spændt. | Påmindelser om rigtig positur, og rettelse af evt. “skavanker”. Afslapning i skuldre, hænder og fingre selvom man spiller teknisk svære ting. |
Teknik | Få vist den rigtige håndstilling, og dermed også fingrenes placering på tangenterne. | Ved hjælp af skalaspil arbejde med på hvilken måde fysikken kan hjælpe med at spille sværere passager. Oversætning/
undersætning etc. |
Forskellige fingersætninger, alt efter hvilke skalaer man spiller, fingersætninger ved længere løb, fingersætninger ved akkordbrydninger. |
Indlæringsform | Gehør kombineret med nodelæsning. | Nodelæsning, stadig kombineret med gehør – med nodelæsningen som en mere vægtig part. | Nodelæsning, også prima vista.
Gehør, evt. lytte nummer eller melodilinje af. |
Sociale aktiviteter | Evt. klavertema-dag, hvor jeg samler alle mine elever, og vi “nørder” på tværs af niveauer. | Evt. klavertema-dag, hvor jeg samler alle mine elever, og vi “nørder” på tværs af niveauer. | Evt. klavertema-dag, hvor jeg samler alle mine elever, og vi “nørder” på tværs af niveauer. |
Rytme/puls/taktarter | Begrebet puls introduceres som en vigtig grundsten i musikken. 4/4, evt 3/4 | Rytmebegrebet udvides med forskellige underdelinger, som skal gøre eleven mere sikker rytmisk – “swinge bedre”. | Fortsat arbejde med underdelinger i musikken, skæve taktarter introduceres. |
Noder/becifring/
tabulatur |
Simple noder i C-dur introduceres med det samme, sammen med gehørs-spil. C-durs-øvelser med simpel rytme og melodi. | Noder i flere tonearter, med 2-3 faste fortegn. Becifring introduceres, 3-klangs-akkorder, dur/mol. | 4-stemmig nodesats indlæres, noder med udvidede becifringer læres at kende, sange i alle tonearter. |
Musikalske begreber
? |
Begreber som bas og diskant, op/ned kommer hurtigt ind. Dernæst taler vi dynamik. | Vi taler mere dynamik og begynder at kigge på klang. Fortolkning. | Fortolknings-delen kommer til at fylde meget – klang, dynamik, anslag. Der arbejdes med det personlige præg. |
Genre | Der startes med simple viser/melodier, men ret hurtigt inddrages eleven i materialevalg for den fortsatte læring. Det kan typisk være rock og pop. | Stadig mest rock og pop, evt. blues, som bliver udvidet med becifringer. | Rock, pop, blues og jazz. |
Repertoire | C-durs-øvelser lavet af mig selv, “En sød melodi”, “Oh, When the saints”, “Over the Rainbow”, “Morning has broken” | “Hallelujah”, “Morning has Broken”, “Simple Blues”, “Tears in Heaven”, “Skyfall”, “More Human”. | “Blues/Boogie”, “No one’s gonna love you”, “Isnt she lovely”, “The A-team”, “Autumn Leaves”, “Misty Dawn”, “Misty”. |
Brug af koncentrations-værktøjer
|
Evt. vejrtrækningsøvelser, for at få fokus igen. | Hvis nødvendigt: meditation, åndedrætsøverlser. | Hvis nødvendigt: meditation, åndedrætsøverlser. |
Læring om optrædelsespraksis | Samtale om, hvad det vil sige at optræde, elevens evt. angst, og hvad man kan gøre for at føle sig “ovenpå” under en koncert. | Samtale om, hvad det vil sige at optræde, elevens evt. angst, og hvad man kan gøre for at føle sig “ovenpå” under en koncert. | Samtaler med eleven inden og efter koncerter i løbet af året. Selvtillid, ro og glæde vil være nøgleord. |
Inddragelse af sammenspilslære | Lydeksempler på klaveret i forskellige sammenhænge, sammenspil på to klaverer – lærer og elev imellem. | Samme som på begynder-niveau, men her evt. med inddragelse af en anden elev på et andet instrument, men på samme niveau. Vil opfordre til at deltage på skolens sammenspilshold. | Timer med en anden elev på samme niveau, som spiller et andet instrument. Deltagelse i skolens sammenspilshold. Snak om signaler i musikken, hvordan man spiller sammen og laver fælles energi. |
Brug af forstærket lyd | Ikke aktuelt på dette niveau. | Vi taler om el-klaverer, og hvordan man får en ok lyd ud af dem. Evt. lidt om andre elektriske tangentinstrumenter, eks. Rhodes, Wurlitzer. | Opfordrer til at eleven prøver andre lyde end klaverets, vi taler effekter og andre nørdede ting. |