Læreplan for : Bas | |||
Begynder (C) | Mellemniveau (B) | Øvet (A) | |
Fysik | – Sidde rigtigt med bassen, indstilling af rem. | Opvarmningsøvelser | Opvarmningsøvelser
Øveprogram (øv, hvile, øv). Mærk efter i din krop om den har det godt. |
Teknik | – Simpel højre & venstre håndsteknik | – Øvet højre & venstre håndsteknik | – Rutineret højre & venstre håndsteknik |
Indlæringsform | – Kendskab til gribebrættet
– Akkordlæsning – Basrytmer til numre af forskellige genrer – Rytmetræning – Nodelæsning – Simple grooves |
– Akkordforståelse (mol/dur)
– 2 beat bas i jazz – Rytmetræning – Nodelæsning – Grooves – Melodispil |
Gehørspil
– Solospil (1,6,2,5,1 progressioner) – Akkordforståelse dur, mol, maj, 7, dim, m7b5 osv – Rytmelæsning – Opbygning af egne grooves – Jazzmelodier |
Sociale aktiviteter | Fokus på et band eller en genre | Fokus på et band eller en genre. Få eleven med i et sammenspilsorkester | Fokus på et band eller en genre. Hvordan skaber man god bandkultur. |
Rytme/puls/taktarter | Rytmetræning i form af klap og spil på bassen | Rytmetræning i form af klap og spil på bassen | Rytmetræning i form af klap og spil på bassen |
Noder/becifring/
tabulatur |
Nodelære: Eleven lærer nodeværdier at kende (de klappes og spilles). Herefter læres navnene på alle 12 toner.
– Akkordlæsning |
Nodelære: Der spilles efter F-nøglen. Eleverne får udleveret et skema, hvor alle halvnodetrin fremtræder. Nedenunder står navnet på tonen. Der øves i lettere melodier
– Akkordforståelse (mol/dur) |
Nodelære: Der spilles efter F-nøglen. Eleverne får udleveret et skema, hvor alle halvnodetrin fremtræder. Nedenunder står navnet på tonen. Der øves i sværere melodier
– Akkordforståelse dur, mol, maj, 7, dim, m7b5 osv |
Musikalske begreber
? |
|||
Genre | Der spilles forskellige genrer på alle niveauer. Jazz er dog kun for de øvede | Nu også jazz, og der bliver ofte arbejdet med melodispil, “2 beat bass”, “walking bass”, strygeteknik og improvisation. | |
Repertoire | Der spilles en masse lette pop og rock numre | Der udvides med grooves, akkordforståelse og melodispil | Vi går i dybden med forskellige stilarter. |
Brug af koncentrationsværktøjer
|
|||
Læring om optrædelsespraksis | Der bliver talt om nervøsitet og performing på alle 3 niveauer. Kontakt Søren Østergaard Pedersen for uddybning | Der bliver talt om nervøsitet og performing på alle 3 niveauer. Kontakt Søren Østergaard Pedersen for uddybning | Der bliver talt om nervøsitet og performing på alle 3 niveauer. Kontakt Søren Østergaard Pedersen for uddybning |
Inddragelse af sammenspilslære | På alle niveauer øves der på sammenspilsnumre. Vi taler derudover om den empatiske musiker. Hvordan får man musik ud af et band. | På alle niveauer øves der på sammenspilsnumre. Vi taler derudover om den empatiske musiker. Hvordan får man musik ud af et band. | På alle niveauer øves der på sammenspilsnumre. Vi taler derudover om den empatiske musiker. Hvordan får man musik ud af et band. |
Brug af forstærket lyd | Bassen skal lyde godt. Derfor skal eleven vide, hvordan der laves god lyd på bassen. | Bassen skal lyde godt. Derfor skal eleven vide, hvordan der laves god lyd på bassen. | Bassen skal lyde godt. Derfor skal eleven vide, hvordan der laves god lyd på bassen. |
Andre bemærkninger |