Bas

Læreplan for : Bas      
  Begynder (C) Mellemniveau (B) Øvet (A)
Fysik – Sidde rigtigt med bassen, indstilling af rem. Opvarmningsøvelser Opvarmningsøvelser

Øveprogram (øv, hvile, øv). Mærk efter i din krop om den har det godt.

Teknik – Simpel højre & venstre håndsteknik – Øvet højre & venstre håndsteknik – Rutineret højre & venstre håndsteknik
Indlæringsform – Kendskab til gribebrættet

– Akkordlæsning

– Basrytmer til numre af forskellige genrer

– Rytmetræning

– Nodelæsning

– Simple grooves

– Akkordforståelse (mol/dur)

– 2 beat bas i jazz

– Rytmetræning

– Nodelæsning

– Grooves

– Melodispil

Gehørspil

– Solospil (1,6,2,5,1 progressioner)

– Akkordforståelse dur, mol, maj, 7, dim, m7b5 osv

– Rytmelæsning

– Opbygning af egne grooves

– Jazzmelodier

Sociale aktiviteter Fokus på et band eller en genre Fokus på et band eller en genre. Få eleven med i et sammenspilsorkester Fokus på et band eller en genre. Hvordan skaber man god bandkultur.
Rytme/puls/taktarter Rytmetræning i form af klap og spil på bassen Rytmetræning i form af klap og spil på bassen Rytmetræning i form af klap og spil på bassen
Noder/becifring/

tabulatur

Nodelære: Eleven lærer nodeværdier at kende (de klappes og spilles). Herefter læres navnene på alle 12 toner.

– Akkordlæsning

Nodelære: Der spilles efter F-nøglen. Eleverne får udleveret et skema, hvor alle halvnodetrin fremtræder. Nedenunder står navnet på tonen. Der øves i lettere melodier

– Akkordforståelse (mol/dur)

Nodelære: Der spilles efter F-nøglen. Eleverne får udleveret et skema, hvor alle halvnodetrin fremtræder. Nedenunder står navnet på tonen. Der øves i sværere melodier

– Akkordforståelse dur, mol, maj, 7, dim, m7b5 osv

Musikalske begreber

?

     
Genre Der spilles forskellige genrer på alle niveauer. Jazz er dog kun for de øvede   Nu også jazz, og der bliver ofte arbejdet med melodispil, “2 beat bass”, “walking bass”, strygeteknik og improvisation.
Repertoire Der spilles en masse lette pop og rock numre Der udvides med grooves, akkordforståelse og melodispil Vi går i dybden med forskellige stilarter.
Brug af koncentrationsværktøjer

 

     
Læring om optrædelsespraksis Der bliver talt om nervøsitet og performing på alle 3 niveauer. Kontakt Søren Østergaard Pedersen for uddybning Der bliver talt om nervøsitet og performing på alle 3 niveauer. Kontakt Søren Østergaard Pedersen for uddybning Der bliver talt om nervøsitet og performing på alle 3 niveauer. Kontakt Søren Østergaard Pedersen for uddybning
Inddragelse af sammenspilslære På alle niveauer øves der på sammenspilsnumre. Vi taler derudover om den empatiske musiker. Hvordan får man musik ud af et band. På alle niveauer øves der på sammenspilsnumre. Vi taler derudover om den empatiske musiker. Hvordan får man musik ud af et band. På alle niveauer øves der på sammenspilsnumre. Vi taler derudover om den empatiske musiker. Hvordan får man musik ud af et band.
Brug af forstærket lyd Bassen skal lyde godt. Derfor skal eleven vide, hvordan der laves god lyd på bassen. Bassen skal lyde godt. Derfor skal eleven vide, hvordan der laves god lyd på bassen. Bassen skal lyde godt. Derfor skal eleven vide, hvordan der laves god lyd på bassen.
Andre bemærkninger